O ČEM PÍŠE:
DRÁHA NÁRODNÍHO PARKU
Železniční trať kolem NP České Švýcarsko |
Nejsevernější železnice v ČR |
3 úseky (jeden pouze pro letní sezónu) |
Trať spojuje několik turistických oblastí: Českosaské Švýcarsko, Labské pískovce, České nizozemí, České středohoří a Lužické hory |
Výchozí stanice: Děčín, Rumburk |
Platí jízdenka DÚK |
DRÁHA NÁRODNÍHO PARKU
Železniční trať kolem NP České Švýcarsko • Nejsevernější železnice v ČR • 3 úseky (jeden pouze pro letní sezónu) • Trať spojuje několik turistických oblastí: Českosaské Švýcarsko, Labské pískovce, České nizozemí, České středohoří a Lužické hory • Výchozí stanice: Děčín, Rumburk • Platí jízdenka DÚK
AKTUALIZACE: 30.9.2023
Publikováno: 26.4.2019
Rubrika: Technická památka
Region: Šluknovsko • Destinace: České Švýcarsko
DRÁHA NÁRODNÍHO PARKU
Víte, jak cestovat v Českém Švýcarsku a Českém Nizozemí?
Letos tomu bude 8 let, kdy se po téměř sedmdesátiletém přerušení obnovilo železniční spojení mezi Děčínem a Rumburkem přes Bad Schandau. Stalo se tak 5. července 2014. Turistická veřejnost tím získala lepší přístup k atraktivním cílům na českém i německém území v oblasti Národních parků České Švýcarsko a Sächsische Schweiz. A vznikla tak Dráha národního parku.
Foto: Martin Zíka
Železnice patří k nejšetrnějším druhům dopravy. Využíváním Dráhy národního parku můžete i vy přispět k ochraně přírody, nehledě na to, že se na výletech nemusíte omezovat například při konzumaci skvělých regionálních tekutých specialit.
Železniční linka U28 dostala oficiální název Dráha národního parku a na její existenci vás upozorní nejen výrazný nápis na Děčínském hlavním nádraží, ale také dobře zpracovaný web www.drahanp.cz. Většina zastávek na trati je výchozím místem značených turistických tras směřujících do atraktivních míst Labských pískovců, Českého Nizozemí i Lužických hor.
VLAKEM DO SASKÉHO ŠVÝCARSKA
Například z Dolního Žlebu se můžete vypravit na vyhlídku Grosser Zschirnstein. Ze zastávky Schmilka - Hirschmühle jste za chvilku na stolové hoře Kaiserkrone nebo můžete přívozem přejet Labe a udělat si exkluzivní výlet přes skalní věže Schrammsteine do Bad Schandau. V lázeňském městečku Bad Schandau lze přestoupit na tramvaj do Křinického údolí (Kirnitzschtalbahn). Ze stanice Rathmansdorf vede krásná značená cesta nad labským údolím na stolové hory Lilienstein a Königstein. Zastávka Porsdorf se zase hodí těm, kdo se chtějí podívat na slavný vyhlídkový most Bastei nebo hrad Hohnstein. V Sebnitz je celá řada zajímavých cílů, pro rodiny s dětmi bude asi nejzajímavější Park pravěku (Urzeitpark Sebnitz).
ŽELEZNIČNÍ PÁTEŘ ČESKÉHO NIZOZEMÍ
Jakmile Dráhou národního parku přejedete zpátky do Česka, ocitnete se v regionu nazývaném České Nizozemí (Böhmische Niederland), což je sakrálními památkami a rozhlednami proslulé Šluknovsko. V Mikulášovicích můžete po modré značce vyběhnout na kopec Tanečnice a ze stejnojmenné rozhledny obdivovat místa, která jste projížděli vlakem. Ze zastávky Lipová vede krásná cesta přes Vlčí prameny na Anenský vrch (křížová cesta) a dál přes Lobendavu dojdete až na nejsevernější bod České republiky. Ozdobou města Šluknova je renesanční šluknovský zámek a památná křížová cesta (nejstarší v regionu). Na vlakové stanici v Rumburku Dráha národního parku končí. Můžete zde přestoupit na další vlakové a autobusové spoje nebo vyrazit do města zkoumat zajímavé historické památky.
JAK JEZDÍ DRÁHA NÁRODNÍHO PARKU?
Aktuální jízdní řády Dráhy národního parku (U 28) a souvisejících turistických tratí jsou zveřejněny na webu www.drahanp.cz. Najdete zde i tipy na výlety, informace o jízdenkách a řadu dalších turisticky užitečných informací. Doporučujeme.
PRO TURISTY SKVĚLÁ DOPRAVNÍ SLUŽBA
Členové Klubu českých turistů z celého Ústeckého kraje využívají Dráhu národního parku hojně. Je to totiž nejlepší a ekologicky nejšetrnější způsob jak se dostat do jednoho z nejkrásnějších regionů střední Evropy. Jako skvělý celodenní výlet doporučuji vystoupit na zastávce Porschdorf a po červené trase si projít malebné údolí říčky Sebnitz (kudy vede i Dráha národního parku) až do Dolní Poustevny (cca 20 km - trasa není vhodná pro kola). Cestou potkáte bezpočet železničních mostů a pěších lávek, dnes technických památek, z čehož je patrné, jak bylo náročné tuto trať vybudovat.
Fotografie k článku:
Foto: Martin Zíka
Železnice patří k nejšetrnějším druhům dopravy. Využíváním Dráhy národního parku můžete i vy přispět k ochraně přírody, nehledě na to, že se na výletech nemusíte omezovat například při konzumaci skvělých regionálních tekutých specialit.
Foto: Martin Zíka
Jízda Dráhou národního parku z Děčína do Rumburka přes Saské Švýcarsko a České Nizozemí (Šluknovsko) je zážitkem sama o sobě. Fascinující je průjezd Labským kaňonem i klikatým údolím říčky Sebnitz. Na obrázku jede souprava přes železniční most ve Vilémově, který je technickou památkou.
Foto: Martin Zíka
Jednou ze zastávek na trase Dráhy národního parku je nejsevernější město ČR - Šluknov. Turisté sem jezdí nejen za památkami. Krásný výlet je ze zastávky Lipová na hraniční přechod a pak po naučné stezce „Po stopách červeného mravence“ do Rožan zpět do Šluknova.
Foto: Martin Zíka
Ze zastávky Gossdorf - Kohlmühle vedou značené turistické trasy do všech světových stran. Můžete se odtud vydat třeba po slavné turistické trase Malerweg do Křinického údolí a projet se tramvají do Bad Schandau.
Foto: Martin Zíka
Z Porschdorfu vede podél trati údolím říčky Sebnitz červená pěší trasa až do města Sebnitz. Každou chvíli potkáte železniční viadukt z čehož je patrná technická náročnost tohoto úseku Dráhy národního parku. Pokoušel jsem se trasu projet na kole - vřele nedoporučuji. Ale jako pěší výlet je to supr.
Foto: Martin Zíka
Tramvajová linka údolím říčky Křinice vedoucí z lázeňského městečka Bad Schandau k Lichtenhainskému vodopádu patří k nejvýraznějším turistickým lákadlům Saského Švýcarska.
Foto: Martin Zíka
K dráze Národního parku patří i turistická lokálka T2 spojující Krásnou Lípu, Rumburk a Mikulášovice. Turisté díky ní mají spojení do severní části Národního parku České Švýcarsko. O víkendech tudy v sezóně jezdí Brtnický cyklovlak.
Foto: Martin Zíka
Dráha národního parku zajišťuje kvalitní spojení i do turisticky atraktivní oblasti Lužických hor.
Foto: Martin Zíka
Bohužel se letos zhoršilo dopravní spojení mezi Dráhou národního parku a Horní Lužicí v úseku z Rybniště do Varnsdorfu. Dříve zde jezdila kvalitní bezbariérová souprava (viz foto). Motorový vůz Českých drah přestal přepravovat kola.
Foto: archiv DÚK
Dráha národního parku (linky U28 + U8 + T2) je pro rozvoj turistiky a šetrného cestovního ruchu velkým přínosem. Cestování železnicí by si zasloužilo větší popularizaci. Mnoho lidí například neví, že si pro cestování v oblasti Ústeckého kraje mohou zakoupit výhodnou celodenní jízdenku DÚK platící po celý den ve vlacích, autobusech i na turistických lodích.
Související články:
ROZHLEDNA TANEČNICETURISTICKÝ FESTIVAL TURFEST.CZ - 25. 5. 2024
SKALNÍ VYHLÍDKA JEHLA
CESTOVÁNÍ PO KRAJI SE SÍŤOVKOU
KAMENICKÝ MOTORÁČEK (SKLÁŘSKÁ LOKÁLKA)
KAMENICKÝ HRAD
BRATRSKÉ OLTÁŘE
TURISTICKÉ ZASTAVENÍ U JAKUBA STARŠÍHO
MULTIKULTURNÍ ŠLUKNOVSKÝ ZÁMEK
TURISTIKA KOLEM ČESKÉ KAMENICE
ZIMNÍ VÝPRAVA NA WINTERBERG
KŘÍŽOVÁ CESTA VE ŠLUKNOVĚ
NÁDRAŽÍ JEDLOVÁ
ZÁMEK LIPOVÁ BOJ NEVZDÁVÁ
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 26.10.2022
Chtělo by to lepší návaznost na turistické lokálky a busy směřující dovnitř NP. Třeba spojení od Liberce na Jetřišky je mimo hlavní sezónu dost tristní, všechno jde přes Děčín a to je pořádná zajížďka.
Komentováno: 01.11.2022
Horší je, že se člověk z Varnsdorfu na Jetřichovicko dostane mimo letní sezónu veřejnou dopravou jen přes Děčín nebo přes Huntířov, což je zajížďka jako blázen. Irča z VDF