Turistický magazín

TURISTIKA PRO ZDRAVÍ A DOBROU POHODU

Ústecký kraj

Autor článku:

Martin Zíka

Martin Zíka

PROFIL

NAŠE TIPY:

Pozvánky na akce v Ústeckém a Karlovarském kraji
Litoměřické pochody 2024
Turistický festival TURFEST.CZ 2024

Country festival Ronovské noty
Depandance Bušeranda Janov
160 let rozhledny Děčínský Sněžník - výroční pochod
Stezka odvahy 2024
Turistická informační centra Ústeckého kraje

AKTUALIZACE: 25.3.2024

Publikováno: 01.10.2019

Technická památka

Rubrika: Technická památka

Region: Ústecký kraj • Destinace: mimo destinaci

TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII

Navštivte lokomotivní dílnu Žitavské úzkokolejky s českým průvodcem

Jízda historickým vlakem taženým parní lokomotivou patří mezi nejkrásnější turistické zážitky. Těžce funící stroje na kolejích lidé stále milují. Každá zpráva o příjezdu „páry“ na sociálních sítích rychle získává velké množství laiků a sdílení. Jiskry, sykot páry, dým a čmoud železných ořů, to jsou atributy železniční nostalgie, které se staly nedílnou součástí systému služeb cestovnímu ruchu.

Žitavská parní úzkokolejka - vlak připravený k odjezdu

Foto: Martin Zíka

Žitavská úzkokolejka (Zittauer Schmalspurbahn) je jednou z pěti saských tratí s pravidelným parním provozem. Tady berou železniční nostalgii vážně. Věří, že to přitáhne do regionu turistické návštěvníky.

Sasko se hrdě hlásí k titulu „Kraj páry“, přičemž se tím nemyslí jen pára na kolejích. Svobodný stát Sasko se například pyšní největší flotilou kolesových parníků na světě. Z dob nástupu průmyslové revoluce Sasko zdědilo více než 500 kilometrů úzkorozchodných železnic vybudovaných v Podkrušnohoří. Důvodem tehdy byla hlavně přeprava uhlí a dřeva. Dodnes jsou některé z těchto tratí v provozu, jen místo původních komodit nyní vlaky vozí nadšené turisty.

HISTORICKÉ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ V SASKU

V pravidelném režimu jezdí v Sasku pět úzkokolejek a tři parní muzejní dráhy, které jsou v dostupné vzdálenosti i pro české turisty. Jsou to Zittauer Schmalspurbahn (Žitavská úzkokolejka) z Zittau do Johnsdorfu nebo Oybinu, Muskauer Waldeisenbahn (Mužakovská lesní železnice) z Bad Muskau do Weisswasseru a Kromlau, Fichtelbergbahn z Cranzahlu do Kurort Oberwiesenthalu, Weisseritztalbahn z Dippoldiswalde do Freital - Hainsbergu a Pressnitztalbahn z Jöhnstadtu do Steinbachu. Kolem těchto tratí je přes osmdesát turisticky zajímavých míst (různá muzea, historická nádraží s expozicemi, parkové železnice, lanovky, lokomotivní depa, atd.). Milcům železniční nostalgie průvodci doporučují návštěvu Dopravního muzea v Drážďanech, kde je například k vidění první německá parní lokomotiva „Saxonia“.

KDE ZÍSKAT INFORMACE O PROVOZU PARNÍCH TRATÍ?

Aktuální informace o jízdních řádech, speciálních jízdách, cenách jízdného a pestrém doprovodném programu na jmenovaných tratích jsou dostupné na jejich webových stránkách (některé lokalizované i v českém jazyce). Do vyhledávače stačí zadat název dráhy. V některých informačních centrech (zejména v Bad Schandau, Pirně a Drážďanech) jsou k dispozici informační letáky rovněž i v českém jazyce.

TURISTICKÝ „ŠPEK“ - PROHLÍDKA DÍLEN ŽITAVSKÉ ÚZKOKOLEJKY

Parním vlakem se můžete nejen svézt, ale občas je možné nahlédnout do zákulisí depa, kde se opravují parní lokomotivy a historické vagóny. Dozvíte se, jak se parní lokomotivy připravují na novou turistickou sezónu a co všechno obnáší udržet tyto historické stroje v provozu. Cena prohlídky například žitavské úzkokolejky se pohybuje kolem 5 euro. Na stránkách provozovatelů se dozvíte o dalších doprovodných programech, jako jsou noční či hudební jízdy, hradní a klášterní vlaky, dny otevřených dveří v muzeálním nádraží, aj. Na nádraží v Jonsdorfu se dokonce zájemci mohou projet přímo na parní lokomotivě.

VÍTÁNI JSOU NÁVŠTĚVNÍCI Z ČECH

Na portálu parnizaziteksasko.cz se můžete dočíst, že Svobodným státem Sasko vede „DAMPFBAHN-ROUTE“ (cesta parních drah). Na historické tratě tu navazují možnosti stylového přenocování (například hotelové vagony), občerstvení ve vybraných restauracích (i ve vlacích) a zážitky pro celou rodinu. Historickou dráhou lze navštívit vřesoviště Muskauer Heide, region zimního sportu pod Fichtelbergem v Krušných horách či okolí barokního zámku Moritzburg u Drážďan nebo přírodní park Žitavské hory (Zittauer Gebirge). DAMPFBAHN-ROUTE spojuje všechny tyto zážitkové a rekreační oblasti, kde o spokojenost návštěvníků pečuje už více než 150 partnerů.

JAK SE PARNÍ DRÁHY FINANCUJÍ?

Pravidelný provoz parních lokomotiv bývá vždy dotovaný. Udržování tradice železniční nostalgie není levné. Provozní náklady spojené s údržbou tratí a vozového parku vysoce převyšují zisk z jízdného, které musí být nastaveno tak, aby bylo pro cestující akceptovatelné. (Pozn.: na trati Zittauer Smallspurbahn stále platí celodenní jízdenka Libnet, ale od roku roku 2019 je nutné k této jízdence ve vlaku zakoupit historický příplatek 5 euro). Kolegové v Německu problém financování provozu historických tratí řeší tak, že tyto integrují do systému služeb cestovnímu ruchu. Ukázalo se totiž, že historické parní lokálky jsou strategickým přínosem. Přitahují množství turistických návštěvníků do míst s nabídkou dalších služeb. V konečném úhrnu se tak turistická ekonomika regionu dostává do červených čísel.

KDE POTKÁME PÁRU NA ČESKÉ STRANĚ?

Na území Ústeckého kraje bohužel dosud nemáme žádnou trať s pravidelným parním provozem. S podporou úřadu Ústeckého kraje je v současné době provozováno 8 turistických tratí obsluhovaných převážně o víkendech a svátcích motorovými vozy a vlakovými soupravami. Parní vlaky máme možnost u nás vidět při příležitostných jízdách a vždy je o ně velký zájem. To by mohlo být signálem pro obnovení provozu na Kozí dráze v atraktivní oblasti východního Krušnohoří. Nejprve bychom ale museli zvládnout management cestovního ruchu stejně dobře, jako to umí naši němečtí sousedé, aby byl provoz v celkovém kontextu rentabilní.

Fotografie k článku:

Žitavská parní úzkokolejka - vlak připravený k odjezdu

Foto: Martin Zíka

Žitavská úzkokolejka (Zittauer Schmalspurbahn) je jednou z pěti saských tratí s pravidelným parním provozem. Tady berou železniční nostalgii vážně. Věří, že to přitáhne do regionu turistické návštěvníky.

Parní lokomotiva v akci - Zittauer Schmalspurbahn

Foto: Martin Zíka

Turistická oblast Žitavské hory vděčí za svou popularitu nejen přírodním a historickým krásám, ale také proslulé parní úzkorozchodné dráze. Na snímku Kurort Jonsdorf - Haltestelle.

Žitavská úzkokolejka - vyhlídkový vagon.

Foto: Martin Zíka

Báječným zážitkem zejména pro děti je projížďka otevřeným vyhlídkovým vagónem Žitavské úzkokolejky. Tento je umocněn vůní sazí ve vlasech.

Zittauer Schmalspurbahn - der zug nach Oybin

Foto: Martin Zíka

Potkat na turistické trase parní vlak..., něco takového se vám poštěstí málokdy. V Žitavských horách je to ale docela běžné. Tady táhne lokotka vagonky s turisty do Oybina.

Zittauer Schmalspurbahn - Bahnhof Zittau

Foto: Martin Zíka

Žitavská úzkorozchodná dráha je výjimečná tím, že po ní jezdí různé druhy vozidel. Například i tento unikátní motorový vůz.

Žitavská úzkorozchodná dráha ve stanici Oybin.

Foto: Martin Zíka

Žitavská úzkorozchodná dráha jezdí celoročně, ale přes zimu omezeně. Zájem turistů o svezení je velký. Souprava má i restaurační vůz, kde si můžete při jízdě objednat třeba dobrou kávu a zákusek. Snímek zachycuje příjezd parního vlaku do stanice Oybin.

Parní lokomotiva v prostředí Žitavských hor je dvojnásobně mocný zážitek.

Foto: Martin Zíka

Parní lokomotiva v prostředí Žitavských hor je dvojnásobně mocný zážitek. Snoubí se tu železniční nostalgie s divukrásnou přírodou a historickými památkami.

Otevřený vůz parního turistického vlaku.

Foto: Martin Zíka

Pokud si chcete vychutnat kouzlo páry na 100%, tak si určitě nenecháte ujít jízdu v otevřeném turistickém voze. Jen musíte počítat s tím, že na vás mohou trochu padat saze. Ale to už k věci patří.

Zittauer Smallspurbahn - stanice Jonsdorf.

Foto: Martin Zíka

Za malý poplatek se mohou děti ve stanici Jonsdorf projet přímo v lokomotivě se strojvůdcem. Na takový zážitek se nezapomíná!

Kirnitzschtalbahn - depo tramvají v Křinickém údolí.

Foto: Martin Zíka

Železniční nostalgie, to není jen pára. Tak třeba Křinickým údolím v Saském Švýcarsku se můžete projet touto unikátní „lesní“ tramvají. Jezdí z lázeňského městečka Bad Schandau k turistickým výchozím bodům.

Podkrušnohorský motoráček - turistická lokálka T11 - Děčín hlavní nádraží

Foto: Martin Zíka

S obrovským zájmem turistické veřejnosti se setkalo obnovení provozu na Kozí dráze v roce 2022. V letní sezóně po ní jezdí Podkrušnohorský motoráček, i když zatím jen v úseku Děčín - Telnice.

Podkrušnohorský motoráček - turistická lokálka T11.

Foto: Karel Veselý

Máme štěstí, že vedení Ústeckého kraje nepodléhá obrovskému tlaku developerů, kteří by chtěli všechny méně využívané tratě přebudovat na cyklostezky. Díky tomu máme jedenáct krásných turistických tratí. Tak jedem.

Kolesový parník Pirna na Labi v Saském Švýcarsku.

Foto: Martin Zíka

Management cestovního ruchu v Sasku sází mimo jiné na historické dopravní prostředky, které jsou mezi turistickými návštěvníky velmi oblíbené. Na obrázku kolesový parník Pirna pod Liliensteinem v Saském Švýcarsku.

Vlaková stanice Moldava v Krušných horách - trať T8

Foto: Martin Zíka

Turistické trati v Ústeckém kraji jsou ve srovnání s německou stranou zatím „v plenkách“. Je to důsledek nejednotné strategie rozvoje cestovního ruchu. Na snímku stanice horské dráhy Moldava v Krušných horách (T8), kde se do budoucna uvažuje o obnovení trati do Holzhau v Sasku.


Dostupnost po značených trasách:

Přímo od nádraží v Žitavě (Zittau) vede modrá trasa (Oberlausitzer Bergweg) procházející krásnými pasážemi Žitavských hor a místy i podél trati úzkokolejné dráhy.


Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.

Související odkazy:

MAPAK TÉMATU
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

Komentováno: 03.10.2019

Žitavskou úzkokolejku taky milujeme. Každý rok se projedeme alespoň jednou a v mlsacím vagónku si při tom dáme vynikající kávičku. Janina z Varnsdorfu

Komentováno: 03.10.2019

Aha, to sem vůbec netušil, že něco takovýho funguje kousek od nás. Příští léto vyzkoušim. Pepik

Komentováno: 02.09.2020

Pokud máte celodenní jízdenku euro-nisa-ticket, musíte nově na žitavskou lokálku zaplatit historický poplatek 5 euro na osobu a den. Pořád to ale vychází výhodněji, než kupovat sólo jízdenku v Žitavě. M.

Komentováno: 22.02.2023

Vivat pára. Tak třeba zrovna mezi Děčínem a Telnicí by občas jezdit mohla. I když ty provozní náklady jsou opravdu velké. Pepik

NAŠE TIPY:

Pozvánky na akce v Ústeckém a Karlovarském kraji
Litoměřické pochody 2024
Turistický festival TURFEST.CZ 2024

Country festival Ronovské noty
Depandance Bušeranda Janov
160 let rozhledny Děčínský Sněžník - výroční pochod
Stezka odvahy 2024
Turistická informační centra Ústeckého kraje



MINIKEMP ROSALKA

KOMFORTNÍ ZÁZEMÍ PRO REKREACI NA STARÉ OLEŠCE V ČESKÉM ŠVÝCARSKU

Malý kemp pensionu Rosalka poskytne vašemu táboření vše potřebné. K dispozici je přípojka na elektřinu, vodu, odpady, wifi, aj. V blízkosti kempu je velký rekreační rybník, restaurace, turistické trasy...

NAVŠTÍVIT >>
Minikemp Rosalka - Stará Oleška

CHALUPA MÁJA V JANOVĚ

UŽIJTE SI PARÁDNÍ DOVOLENOU S RODINOU NEBO PARTOU PŘÁTEL

Pronajměte si roubenku v srdci Českého Švýcarska - s terasou, bazénem, společenskou místností, vybavenou kuchyňkou...

NAVŠTÍVIT >>
Chalupa Mája - Janov u Hřenska

PARTNEŘI TURISTICKÉHO MAGAZÍNU: