AKTUALIZACE: 11.3.2024
Publikováno: 23.8.2020
Rubrika: Značkaři / Hory - vrcholy
Region: Česká republika • Destinace: mimo destinaci
STARÁ HŘEBENOVÁ CESTA - KAMMWEG - HŘEBENOVKA
Nejdelší turistická trasa v Evropě na začátku 20. století se nacházela v Čechách
Nejambicióznějším projektem německých turistických spolků Čech byla v první polovině 20. století nejdelší značená turistická trasa v Evropě, dlouhá přes 1 200 km, nazývaná Hřebenová cesta (Kammweg) nebo též Modrá Hřebenovka (Blauer Kammweg). Její vyznačení modrým hřebenem probíhalo v letech 1902 – 1935 a trasa vedla přes hřebeny nejvýznamnějších českých pohoří z Krnova do Vyššího Brodu. Nyní se tato trasa obnovuje a chystá se vydání historického průvodce.
Foto: Matthias Großer - Sebnitz /Sasko
Historická pohlednice „Pozdrav z Kammweg Schneekoppe - Lausche - Schneeberg - Fichtelberg“ lákala v první polovině 20. století, aby se vydali na odvážnou výpravu po hřebenech českých hor. Tento úspěšně se rozvíjející projekt německých a českých turistů ukončila válka.
První turistická organizace v českých zemích, Horský spolek pro České Švýcarsko, byla založena v Děčíně dne 25. března 1878. V roce 1882 vzniká Svaz turistických spolků Krušných hor a Středohoří, rok na to je založen Středohorský spolek Ústí nad Labem a o dva roky později se sloučily spolky ze Šluknovského výběžku do Horského spolku pro nejsevernější Čechy.
HŘEBENOVKA Z JEŠTĚDU NA RŮŽÁK VZNIKLA VE VARNSDORFU
V roce 1901 navrhl „cestmistr“ Horského spolku pro nejsevernější Čechy Josef Mohr vyznačení hřebenové cesty z Ještědu na Růžovský vrch. Tento spolek pozval delegáty tří sousedních organizací na poradu konanou 13. dubna 1902 ve Varnsdorfu, kde se dohodli na jednotném vytyčení trasy a pro její označení byl vybrán návrh Otto Augusta - modrý čtyřzubý hřeben na bílém pozadí, využívající homonymního významu německého Kamm, obdobného českému „hřeben“. Čtyři zuby hřebenu měly symbolizovat čtyři jeho zakladatelské organizace.
VYZNAČENÍ HŘEBENOVKY
Značení cesty bylo provedeno v letech 1902-1903. O dva roky později bylo realizováno prodloužení hřebenové cesty z Ještědu na Sněžku. Na zasedání Svazu horských spolků severozápadních Čech 28. února 1904 bylo rozhodnuto, že dle návrhu jednatele Horského spolku Teplice Josefa Brechensbauera se označí asi 250 km dlouhý úsek z Podmokel na Háj u Aše.
Horský spolek pro České Švýcarsko prodloužil trasu v roce 1905 z Růžovského vrchu přes Děčínský Sněžník do Tisé. Do roku 1906 označili dlouhé krušnohorské pasáže Hřebenové cesty jak členské organizace svazu, tak některé mimo svaz stojící spolky.
STARÁ HŘEBENOVKA PRO PARTNERSTVÍ
Od července 1920 začaly probíhat jednání mezi svazem německých turistických spolků a KČST jednání o podobě jednotného značení. Na první schůzce konané 14. července 1920 souhlasili s návrhem Krkonošského spolku, aby byla i nadále Hřebenová cesta značena stejným symbolem i zástupci KČST. Přestože šlo o hlavní trasu, která měla být podle úzu KČST značena červenou barvou, přihlédli k tomu, že její části procházely Německem.
HŘEBENOVKA KOLEM REPUBLIKY
V roce 1926 Horský spolek pro Orlické hory dokončil úsek této Hřebenovky na svém území, a tak bílé plechové značky s modrým hřebenem nyní vedly turisty z Krnova až do Aše. Do roku 1935 bylo realizováno doznačení Hřebenové cesty z Aše přes Český les a Šumavu.
Uvedené informace jsem většinou citoval z knihy Umění putovat: Dějiny německých turistických spolků v českých zemích od Martina Pelce, kterou vydala Matice moravská v roce 2009.
SVÉHO ČASU NEJDELŠÍ V EVROPĚ
Kammweg dosáhla celkové délky i s propojením na Duryňskou běžeckou trasu do Blankenstainu nad Sálou přes 1200 km a byla tak ve své době nejdelší turistickou trasou v Evropě (dle Jana Havelky – Z historie organizované turistiky). V Kamenického Toulkách českým pohraničím z roku 1947 je ještě zmiňována tato hřebenová cesta, ale již pod novým názvem Strážní cesta.
SPOLEK PRO KRUŠNOHORSKOU HŘEBENOVKU
V sobotu 1. června 2019 jsem založil spolu s Ing. Radkem Hrdličkou a synem Radkem v restauraci Pod Rozhlednou na Děčínském Sněžníku spolek Krušnohorská hřebenovka z. s. Naším cílem je vystopovat a popsat trasu krušnohorské části historické Hřebenové cesty v průvodci. Provedli jsme několik průzkumných výprav, celou trasu zmapovali a prošli v její historické stopě. Více informací o tom najdete na našich stránkách: www.krusnohorskahrebenovka.cz
PO VÁLCE STARÁ HŘEBENOVKA ZANIKLA
Hřebenová cesta byla ve své době velmi oblíbená, ale z důvodů známých poválečných událostí bylo od udržování německého značení upuštěno a do dnešních dnů se trasa dochovala pouze na historických mapách. Dali jsme si za cíl vystopovat a popsat trasu krušnohorské části této Hřebenové cesty. Provedli jsme několik průzkumných výprav a celou trasu zmapovali a prošli v její historické stopě. Výsledkem je průvodce, který vede čtenáře doslova cestou necestou věrně po staré trase.
NOVÝ PRŮVODCE PO STARÉ HŘEBENOVCE
Průvodce po historické trase Hřebenové cesty jsme připravovali po dva roky. Konečné podobě předcházelo mnoho hodin studia historických map, překládání historických průvodců a uskutečnění několika průzkumných výprav za účelem hledání zanikajících i zaniklých cest původní trasy. Autoři si sami celou trasu prošli, a proto mohou případné zájemce lépe v průvodci navigovat po orientačně náročných úsecích tak, aby bylo možné, vyjma zatopených úseků, celou trasu Hřebenové cesty projít v původní stopě. U orientačně náročných a hůře schůdných úseků jsou vždy uvedeny alternativy pro případ, že by si turista na tyto úseky netroufl. Součástí průvodce je i deset podrobnějších mapek úseků, kde by teoreticky mohlo dojít k horší orientaci. První vydání je již rozebráno, ale druhé vydání se již tiskne (květen 2023)
DALŠÍ DÍLY PRŮVODCŮ PO STARÉ HŘEBENOVCE
Při práci na průvodci Stará Hřebenová cesta Krušné hory jsme se dohodli na tom, že postupně projdeme a popíšeme celou Hřebenovou cestu v její původní trase z Krnova do Vyššího Brodu a rozdělíme ji do pěti dílů průvodce.
V současné době (duben 2023) již dokončujeme další díl průvodce po trase staré Hřebenové cesty, tentokrát z Vysokého kamene (774 m) přes Smrčiny, Český les a Všerubskou vrchovinu do Svaté Kateřiny na hranici Šumavy. Předpokládaný termín vydání tohoto průvodce je na podzim 2023.
V tomto roce také začínáme pracovat na třetím dílu průvodce Žacléř – Nakléřov po staré Hřebenové cestě přes Krkonoše, Lužické hory a Děčínskou vrchovinu. Čtvrtý díl bude věnován pohoří Šumava a náplní pátého dílu pak bude trasa přes Hrubý Jeseník, Orlické hory a Broumovskou vrchovinu.
INFORMACE O NOVÉ HŘEBENOVCE V ÚSTECKÉM KRAJI
V roce 2023 byla KČT dokončena trasa přes Krušné hory s názvem Hřebenovka, na směrovkách pojmenovaná jako Hřebenová trasa Krušných hor. Tato trasa je v souběhu s trasou staré Hřebenové cesty nyní v těchto úsecích: Habartice (750 m) - Přední Cínovec (776 m), přes Cínovec k rozcestí U vojáka, rozc, (874 m), Vitiška - horská chata (810 m) - bod záchrany TP 002, Mníšek, CZ/D (718 m) - Nová Ves - rybník (665 m), Měděnec - kostel (845 m) - bod záchrany CV 006, na Klínovci (1 244 m) včetně několika kratších úseků v délce 0,5 až 1,8 km. Poslední úsek je v západní části Krušných hor od bodu záchrany SO 044 do Kraslice - kostel (505 m).
Trasa Hřebenovky je na rozcestnících značena modrým hřebenem, ale v červeném poli. Důvodem je odlišení od staré trasy Hřebenové cesty, protože současná Hřebenovka její trasu nedodržuje.
Bohužel v Českém Švýcarsku je Hřebenovka značena modrým hřebenem na bílém poli, přestože se tato nová trasa také nedrží původní trasy Hřebenové cesty. Destinační agentura České Švýcarsko chtěla z ekonomických důvodů zatraktivnit odlehlejší místa Českého Švýcarska, a proto je souběh trasy Hřebenovky se starou trasou Hřebenové cesty pouze z hradu Tolštejn na Jedlovou, na Růžovém hřebeni a na Děčínském Sněžníku. Proč nebyl pro odlišení stejně jako v jiných krajích použit modrý hřeben na červeném poli, nám bylo zástupcem KČT vysvětleno tak, že trasa je kvalitativně lepší a nemělo smysl vymýšlet nové logo.
VÍCE INFORMACÍ A MOŽNOST OBJEDNÁNÍ PRŮVODCE NA ODKAZY
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 09.04.2023
Nu, to je výzva k dobrodružství. Škoda, že některé úseky již nejsou průchodné. MZ