Turistický magazín

PRŮVODCE TURISTŮ NEJEN ÚSTECKÝM KRAJEM

Ústecký kraj

Autor článku:

Martin Zíka

Martin Zíka

PROFIL

NAŠE TIPY:

Starý vechtr ZOO Ústí nad Labem Zubrnický motoráček Zoopark Chomutov Ubytování Goliáš - Krásná Lípa

Publikováno: 01.10.2019

AKTUALIZACE: 24.10.2019

Technická památka

Rubrika: Technická památka

Region: Ústecký kraj • Destinace: mimo destinaci

TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII

28. října bude možné navštívit lokomotivní dílnu Žitavské úzkokolejky s českým průvodcem

Jízda historickým vlakem taženým parní lokomotivou patří mezi nejkrásnější turistické zážitky. Těžce funící stroje na kolejích lidé stále milují. Každá zpráva o příjezdu „páry“ na sociálních sítích rychle získává velké množství laiků a sdílení. Jiskry, dým a čmoud železných ořů se proto staly nedílnou součástí německého systému služeb cestovnímu ruchu.

Žitavská parní úzkokolejka - vlak připravený k odjezdu

Foto: Martin Zíka

Žitavská úzkokolejka (Zittauer Schmalspurbahn) je jednou z pěti saských tratí s pravidelným parním provozem. 28. října je možné využít speciální nabídku - prohlídku žitavského depa s česky mluvícím průvodcem.

Sasko se hrdě hlásí k titulu „Kraj páry“, přičemž se tím nemyslí jen pára na kolejích. Svobodný stát Sasko se například pyšní největší flotilou kolesových parníků na světě. Z dob nástupu průmyslové revoluce Sasko zdědilo více než 500 kilometrů úzkorozchodných železnic vybudovaných v Podkrušnohoří. Důvodem tehdy byla hlavně přeprava uhlí a dřeva. Dodnes jsou některé z těchto tratí v provozu, jen místo původních komodit nyní vlaky vozí nadšené turisty.

KTERÉ TO JSOU?

V pravidelném režimu jezdí v Sasku pět úzkokolejek a tři parní muzejní dráhy, které jsou v dostupné vzdálenosti i pro české turisty. Jsou to Zittauer Schmalspurbahn (Žitavská úzkokolejka) z Zittau do Johnsdorfu nebo Oybinu, Muskauer Waldeisenbahn (Mužakovská lesní železnice) z Bad Muskau do Weisswasseru a Kromlau, Fichtelbergbahn z Cranzahlu do Kurort Oberwiesenthalu, Weisseritztalbahn z Dippoldiswalde do Freital - Hainsbergu a Pressnitztalbahn z Jöhnstadtu do Steinbachu. Kolem těchto tratí je přes osmdesát turisticky zajímavých míst (různá muzea, historická nádraží s expozicemi, parkové železnice, lanovky, lokomotivní depa, atd.). Milcům železniční nostalgie průvodci doporučují návštěvu Dopravního muzea v Drážďanech, kde je například k vidění první německá parní lokomotiva „Saxonia“.

KDE ZÍSKAT INFORMACE O PROVOZU PARNÍCH TRATÍ V SASKU?

Aktuální informace o jízdních řádech, speciálních jízdách, cenách jízdného a pestrém doprovodném programu na jmenovaných tratích jsou dostupné na jejich webových stránkách (některé lokalizované i v českém jazyce). Do vyhledávače stačí zadat název dráhy. V některých informačních centrech (zejména v Bad Schandau, Pirně a Drážďanech) jsou k dispozici informační letáky rovněž i v českém jazyce.

TURISTICKÝ „ŠPEK“ - PROHLÍDKA DÍLEN ŽITAVSKÉ ÚZKOKOLEJKY

Parním vlakem se můžete nejen svézt, ale občas je možné nahlédnout do zákulisí depa, kde se opravují parní lokomotivy a historické vagóny. V brzké době se nabízí možnost komentované prohlídky dílen Žitavské úzchorozchodné dráhy. Na státní svátek 28. října bude k dispozici česky hovořící průvodce. Dozvíte se, jak se parní lokomotivy připravují na novou turistickou sezónu a co všechno obnáší udržet tyto historické stroje v provozu. Cena této prohlídky by měla být 5 euro. Další info viz odkaz pod článkem.

VÍTÁNI JSOU NÁVŠTĚVNÍCI Z ČECH

Na portálu parnizaziteksasko.cz se můžete dočíst, že Svobodným státem Sasko vede „DAMPFBAHN-ROUTE“ (cesta parních drah). Na historické tratě tu navazují možnosti stylového přenocování (například hotelové vagony), občerstvení ve vybraných restauracích (i ve vlacích) a zážitky pro celou rodinu. Historickou dráhou lze navštívit vřesoviště Muskauer Heide, region zimního sportu pod Fichtelbergem v Krušných horách či okolí barokního zámku Moritzburg u Drážďan nebo přírodní park Žitavské hory (Zittauer Gebirge). DAMPFBAHN-ROUTE spojuje všechny tyto zážitkové a rekreační oblasti, kde o spokojenost návštěvníků pečuje už více než 150 partnerů.

JAK SE PARNÍ DRÁHY FINANCUJÍ?

Pravidelný provoz parních lokomotiv bývá vždy dotovaný. Provozní náklady spojené s údržbou tratí a vozového parku vysoce převyšují zisk z jízdného, které musí být nastaveno tak, aby bylo pro cestující akceptovatelné. (Pozn.: na trati Zittauer Smallspurbahn stále platí celodenní jízdenka Libnet, ale od roku roku 2019 je nutné k této jízdence ve vlaku zakoupit historický příplatek 5 euro). Kolegové v Německu problém financování provozu historických tratí řeší tak, že tyto integrují do systému služeb cestovnímu ruchu. Ukázalo se totiž, že historické parní lokálky jsou strategickým přínosem. Přitahují množství turistických návštěvníků do míst s nabídkou dalších služeb. V konečném úhrnu se tak turistická ekonomika regionu dostává do červených čísel.

KDE POTKÁME PÁRU NA ČESKÉ STRANĚ?

Na území Ústeckého kraje bohužel dosud nemáme žádnou trať s pravidelným parním provozem. S podporou úřadu Ústeckého kraje je v současné době provozováno 8 turistických tratí obsluhovaných převážně o víkendech a svátcích motorovými vozy a vlakovými soupravami. Parní vlaky máme možnost u nás vidět při příležitostných jízdách a vždy je o ně velký zájem. To by mohlo být signálem pro obnovení provozu na Kozí dráze v atraktivní oblasti východního Krušnohoří. Nejprve bychom ale museli zvládnout management cestovního ruchu stejně dobře, jako to umí naši němečtí sousedé, aby byl provoz v celkovém kontextu rentabilní.

Fotografie k článku:

Žitavská parní úzkokolejka - vlak připravený k odjezdu Parní lokomotiva v akci - Zittauer Schmalspurbahn Žitavská úzkokolejka - vyhlídkový vagon. Zittauer Schmalspurbahn - der zug nach Oybin Zittauer Schmalspurbahn - Bahnhof Zittau Kolesový parník Pirna na Labi v Saském Švýcarsku. Vlaková stanice Moldava v Krušných horách - trať T8

Dostupnost po značených trasách:

Přímo od nádraží v Žitavě (Zittau) vede modrá trasa (Oberlausitzer Bergweg) procházející krásnými pasážemi Žitavských hor a místy i podél trati úzkokolejné dráhy.


Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.

Související odkazy:

MAPADALŠÍ INFO
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

Komentováno: 03.10.2019

Žitavskou úzkokolejku taky milujeme. Každý rok se projedeme alespoň jednou a v mlsacím vagónku si při tom dáme vynikající kávičku. Janina z Varnsdorfu

Komentováno: 03.10.2019

Aha, to sem vůbec netušil, že něco takovýho funguje kousek od nás. Příští léto vyzkoušim. Pepik

NAŠE TIPY:

Starý vechtr ZOO Ústí nad Labem Zubrnický motoráček Zoopark Chomutov Ubytování Goliáš - Krásná Lípa

PARTNEŘI TURISTICKÉHO MAGAZÍNU: