Turistický magazín

TURISTIKA PRO ZDRAVÍ A DOBROU POHODU

Ústecký kraj

Autor článku:

Martin Zíka

Martin Zíka

PROFIL

O ČEM PÍŠE:

KOZÍ DRÁHA

Železniční trať č. 132

Úsek Děčín - Oldřichov u Duchcova

Délka: 40,3 km

Zahájení provozu: r. 1871

Provoz zrušen r. 2007

Obnovení provozu: cca květen 2021

Význam: potenciál pro cestovní ruch

Destinace: Krušné hory

KOZÍ DRÁHA

Železniční trať č. 132 • Úsek Děčín - Oldřichov u Duchcova • Délka: 40,3 km • Zahájení provozu: r. 1871 • Provoz zrušen r. 2007 • Obnovení provozu: cca květen 2021 • Význam: potenciál pro cestovní ruch • Destinace: Krušné hory

NAŠE TIPY:

Pozvánky na akce v Ústeckém a Karlovarském kraji
Turistický festival TURFEST.CZ 2024

Country festival Ronovské noty
Depandance Bušeranda Janov
160 let rozhledny Děčínský Sněžník - výroční pochod
Turistická informační centra Ústeckého kraje

AKTUALIZACE: 14.9.2022

Publikováno: 02.3.2020

Jinak zajímavé místo

Rubrika: Jinak zajímavé místo

Region: Ústecký kraj • Destinace: Krušné hory

KOZÍ DRÁHA - STARONOVÁ TURISTICKÁ LOKÁLKA

Rodí se železniční spojení mezi Českým Švýcarskem a Krušnými horami

Kozí dráha - železniční trať vedoucí z Děčína do Oldřichova u Duchcova, je velké téma. Veřejná média i sociální sítě „Kozinu“ často zmiňují v souvislosti s názorovými střety příznivců i protivníků obnovení jejího provozu. Podle posledních zpráv by měly turistické vlaky začít jezdit v úseku Děčín - Telnice opět v letošním roce. To je pro rozvoj cestovního ruchu v tomto regionu velmi dobrý signál.

Zittauer Smallspurbahn - Žitavská úzkorozchodná dráha

Foto: Martin Zíka

Jako malý kluk si pamatuji, že po Kozí dráze jezdily vlaky tažené parní lokomotivou. Příležitostné jízdy s párou by nepochybně celou trať a její okolí brzy proslavily a staly by se jedním z turistických megahitů Ústeckého kraje. Na snímku je pro ilustraci Žitavská úzkorozchodná dráha.

Kritici obnovení Kozí dráhy se často opírají o tvrzení, že pravidelný provoz na této trati není ekonomicky udržitelný. To je sice pádný argument, protože místní obyvatelstvo v nedávné době tuto trať využívalo skutečně minimálně. Jenže železniční trať, která v letošním roce oslaví výročí 150 let od zprovoznění, nabývá na významu z pohledu rozvoje turistiky a cestovního ruchu.

OŽIVENÍ CESTOVNÍHO RUCHU - NOVÉ ŠANCE PRO LOKÁLNÍ PODNIKÁNÍ

Obnovení železničního provozu na Kozí dráze by mohlo znamenat otevření nového prostoru pro úvahy jak oživit cestovní ruch a s ním související lokální ekonomiku regionu. Aktuální situace místních živnostníků v této části Podkrušnohoří není jednoduchá. Věc se má tak, že bez dostatečného množství solventních turistů nelze udržet kvalitní služby. A naopak, bez kvalitních služeb nelze do regionu přilákat turistické návštěvníky. Kozí dráha se může stát právě tím faktorem, který pomůže tento gordický uzel rozetnout. Pokud začne přivážet hosty, postupně s nimi mohou začít vzkvétat i služby cestovnímu ruchu. Je to podobná situace, jako když do dříve velmi chudé oblasti italských Dolomit začali turisté přicházet díky novým silnicím a lanovkám. Jak víme, dnes tato oblast patří v Itálii naopak k mimořádně prosperujícím (pozn. před obdobím pandemie).

NĚMCI NA TURISTICKÝCH ŽELEZNICÍCH NEPRODĚLÁVAJÍ, ALE...

Pokud se chceme přesvědčit o funkčnosti určitého řešení, je vždy užitečné vidět praktický příklad, který již funguje. V tomto případě nemusíme pro příklad dobré praxe chodit daleko. V sousedním Sasku totiž dobře funguje celý systém železničních turistických tratí (některé i s pravidelným parním provozem). Tyto tratě by samy o sobě nemohly fungovat jen z peněz získaných prodejem jízdenek. Jde však o to, že na komoditu zvanou „železniční nostalgie“ jsou do regionu lákány velké počty turistů. Ti zde pak utrácejí v jiných službách (ubytování, gastro, sport, atrakce...), které zpětně generují prostředky potřebné na provoz a údržbu turistických železnic. To se děje díky promyšlenému managementu cestovního ruchu. Synergický efekt dobře funguje = poskytovatelé i uživatelé služeb jsou spokojeni.

KOZÍ DRÁHA NABÍZÍ SYMBIÓZU S CYKLOTURISTIKOU

Když byl v roce 2007 pravidelný provoz na Kozí dráze ukončen, developeři stavebních firem začali ihned snít o zakázce spočívající v přebudování drážního tělesa na cyklostezku. Z hlediska bezpečnosti dopravního provozu by to zcela jistě přínos mělo, protože souběžná teplická silnice č. 13 je pro cyklisty velmi riziková. Nicméně z pohledu dlouhodobého rozvoje cestovního ruchu ve východní části Krušnohoří se jako mnohem zajímavější jeví vybudovat novou cyklostezku víceméně souběžně s Kozí dráhou a vytvořit tak turistickou dopravní páteř celé oblasti, kde by se díky tomu mohl začít dynamicky rozvíjet šetrný cestovní ruch. S tím se vygeneruje příležitost pro rozvoj obcí, pokud by tyto dokázaly nových možností náležitě využít.

ŽELEZNICE A CYKLOTRASY

Již v tuto chvíli se Kozí dráha na svém úseku potkává s šesti značenými cyklotrasami směřujícími do atraktivních míst Krušných hor a Českého středohoří. Pravidelný provoz turistických vlaků s přepravou kol by byl pochopitelně velkou motivací pro vznik dalších nových tras v oblasti sportovních areálů Krupka a Telnice, ale i jinde. Zvýšil by se tím i počet výchozích míst na velmi oblíbenou krušnohorskou cyklistickou magistrálu č. 23 (v souvislosti s lanovkou na Komáří vížku). Není od věci připomenout skutečnost, že Kozí dráha se v Děčíně napojuje na mezinárodní dálkovou cyklistickou Labskou stezku, takže cykloturistům ubytovaným v Děčíně a okolí by se jejím využitím zpřístupnily excelentní jednodenní výlety (Tisá, Rájec, Sněžník...).

SPOJENÍ NĚKOLIKA VÝZNAMNÝCH TURISTICKÝCH OBLASTÍ

Za posledních deset let se cestovní ruch stal jedním z pilířů našeho národního hospodářství. Zatím se to projevuje zejména v excelentních lokalitách, které ale začínají vzhledem k návštěvnosti „praskat ve švech“. Proto by bylo žádoucí chytře distribuovat turistické návštěvníky do oblastí, kde je potřeba cestovní ruch naopak podpořit. Z tohoto pohledu může pomoci i Kozí dráha, jejíž jedna konečná stanice je v Děčíně - bráně Českého Švýcarska. Zejména v létě by se národnímu parku ulehčilo, pokud by se část turistů rozhodla vyrazit na výlet třeba do Krupky nebo na Duchcovský zámek.

NAPOJENÍ NA PAMÁTKY UNESCO

V roce 2019 byla oblast kolem obce Krupka zařazena na seznam památek UNESCO pod názvem „Hornická krajina Krupka“. To je zaručený způsob, jak do regionu přilákat ve velkém počtu turistické návštěvníky z tuzemska i zahraničí. Přináší to ale nejen vítané peníze, nýbrž i četné negativní dopady, jako je vysoký nárůst automobilového provozu. Kozí dráha, která obcí Krupka prochází, by mohla díky promyšlené strategii cestovního ruchu tyto dopady zmírnit a podpořit trend šetrné turistiky. Ale nejen to. Pravidelný turistický železniční provoz může podpořit lákavé propojení Krupky s dalšími památkami v okolí a vygenerovat tak atraktivní turistické poznávací balíčky.

ZPŘÍSTUPNĚNÍ LYŽAŘSKÉ MAGISTRÁLY

Dalším často zmiňovaným argumentem je, že pokud bude Kozí dráha sloužit hlavně turistům, koho bude vozit v zimě, kdy pěšáků i cyklistů výrazně ubývá? V tomto případě se nabízí zajímavý potenciál tkvící v podpoře zimních sportů a podnikání s tímto spojeným. Nejde jen o to, že na trase Kozí dráhy je sportovní areál Telnice. Necelých 200 m od zastávky v Bohosudově se nachází stanice lanovky na Komáří vížku, což je turistická atrakce sama o sobě, ale hlavně je to jeden ze strategicky významných výchozích bodů na Krušnohorskou běžkařskou magistrálu směřující východně ke Sněžníku a západně k Cínovci.

KOZÍ DRÁHA „ZLEGALIZUJE“ GASTRONOMICKÉ ZÁŽITKY

Moderní turistiku a gastronomii dnes již nelze od sebe oddělit. Dokonce vznikl nový pojem „gastroturistika“, který zahrnuje nejen cestování po vyhlášených restauracích, ale také ochutnávaní kvalitních regionálních produktů (alkoholické nápoje nevyjímaje). V tomto ohledu je však zákon neúprosný. Řidiči motorových vozidel i cyklisté mají smůlu. Naopak milci železniční nostalgie mají v tomto ohledu zelenou. Mohou si dopřát výborných místních piv (Ossegg, Nomád, aj.) i chutných lokálně vyrobených aperitivů (medoviny, jeřabinky, aj.) a pak si v povznesené náladě užít bezpečnou cestu vlakem k místu ubytování či domovu.

TURISTICKÁ SPOJKA K MOLDAVSKÉ DRÁZE

Dopravní politiku Ústeckého kraje je třeba pochválit za to, že podporuje provoz na železničních tratích s muzejním nebo turistickým provozem. V celém kraji je těchto tratí již 8 a označují se písmenem T. Například trať T1 se nazývá Kamenický motoráček. Ten vozí turisty v letní sezóně z České Kamenice do sklářského městečka Kamenický Šenov. Trať T3 je známá jako Zubrnický motoráček, což je dnes již slavná muzejní dráha z Ústí nad Labem do zubrnického skanzenu. V blízkém sousedství Kozí dráhy vede Moldavská horská dráha T8, což je technická památka umožňující přepravu pěších turistů i cyklistů z Mostu přes areál Bouřňák až na Moldavu. Výhledově se dokonce uvažuje o obnovení provozu do Německa. Turistické propojení Kozí a Moldavské dráhy zajišťuje 6 km dlouhá červená trasa z Oldřichova do Hrobu. Bylo by tudíž skvělé, kdyby „Kozina“ v brzké době rozšířila T rodinku železničních tratí našeho kraje.

VZPRUHA PRO NOVÉ REKREAČNÍ AREÁLY

Zajímavý pohled na věc nabízejí nové rekreační areály, které nyní vznikají v oblasti vytěžené teplické uhelné pánve. Bývalé zatopené doly a lomy nabývají po rekultivaci podoby rekreačních vodních ploch. Jedním z nich je například jezero Barbora disponující eurocampem a přírodní pláží. Koupání je zde neplacené a lze provozovat vodní rekreační sporty. Jezero je od konečné stanice Kozí dráhy Oldřichov u Duchcova vzdáleno pouhých 500 m a návštěvníkům východních Krušných hor se tak nabízí další zpestření pobytu (po túře se jít vykoupat, či naopak).

KOZÍ DRÁHA SE MUSÍ PŘIZPŮSOBIT NOVÝM POTŘEBÁM

Jak jsem se snažil nastínit, hlavní využití Kozí dráhy nespočívá v dopravní službě pro obyvatelstvo regionu. To pravděpodobně bude raději dál využívat automobily nebo přístupnější a pravidelnější autobusovou dopravu. Nicméně pro turistiku a cestovní ruch může mít tato železniční trať význam zásadní. Turisté většinou preferují nevšední zážitky, mezi které jízda vlakem patří. Při podrobném studiu mapy vyplývá, že by celé věci prospělo přehodnocení počtu a umístění zastávek a stejně tak i způsobu dopravy. Určitě by neměla chybět velká kapacita pro přepravu kol, ale za úvahu by stálo zařazení kavárenských a vyhlídkových vozů do vybraných souprav, podobně, jako to mají některé turistické železnice v sousedním Německu.

VÝROČNÍ VLAK 2. ŘÍJNA
Již bylo zmíněno, že železniční trať spojující Děčín s Oldřichovem u Duchcova v roce 2021 oslaví 150 let zahájení provozu. Stane se tak vypravením zvláštního výročního vlaku. Ten by měl vyjet 2. října a bude jistě velkou turistickou atrakcí. A také snad příslibem, že Kozí dráha rozšíří stávající rodinu historických turistických tratí v Ústeckém kraji.

Fotografie k článku:

Zittauer Smallspurbahn - Žitavská úzkorozchodná dráha Kamenický motoráček Moldavská dráha - stanice Osek Komáří vížka - Krušné hory Krušnohorská magistrála v zimě Pohled z Děčínského Sněžníku. Rozhledna Děčínský Sněžník Tiské stěny Cyklisté na Cínovci. Krušné hory - Fojtovice Pivo Ossegg

Související odkazy:

MAPAK TÉMATU
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

Komentováno: 15.09.2020

Tak navzdory smělým plánům vlaky na Kozí dráhu letos nevyjely. Něco pokazil Covid a okolnosti kolem něj, ale také probíhaly technické práce na trati. Tak doufejme, že ještě není všem dnům konec. MZ

Komentováno: 26.03.2021

Jů, to je novinka! Kdyby tady jezdila pára, to by bylo supr. Turistka Móňa :)

Komentováno: 29.03.2021

Uvítali bychom cyklovlaky a napojení na labskou cyklostezku. Je škoda, že tato dráha leží ladem. Krušné hory byly spoustu let upozaděny a je potřeba nalákat turisty takovou atrkcí.

NAŠE TIPY:

Pozvánky na akce v Ústeckém a Karlovarském kraji
Turistický festival TURFEST.CZ 2024

Country festival Ronovské noty
Depandance Bušeranda Janov
160 let rozhledny Děčínský Sněžník - výroční pochod
Turistická informační centra Ústeckého kraje



DALŠÍ ČLÁNKY Z REGIONU: KRUŠNÉ HORY


MINIKEMP ROSALKA

KOMFORTNÍ ZÁZEMÍ PRO REKREACI NA STARÉ OLEŠCE V ČESKÉM ŠVÝCARSKU

Malý kemp pensionu Rosalka poskytne vašemu táboření vše potřebné. K dispozici je přípojka na elektřinu, vodu, odpady, wifi, aj. V blízkosti kempu je velký rekreační rybník, restaurace, turistické trasy...

NAVŠTÍVIT >>
Minikemp Rosalka - Stará Oleška

CHALUPA MÁJA V JANOVĚ

UŽIJTE SI PARÁDNÍ DOVOLENOU S RODINOU NEBO PARTOU PŘÁTEL

Pronajměte si roubenku v srdci Českého Švýcarska - s terasou, bazénem, společenskou místností, vybavenou kuchyňkou...

NAVŠTÍVIT >>
Chalupa Mája - Janov u Hřenska

PARTNEŘI TURISTICKÉHO MAGAZÍNU: