Turistický magazín

Rubrika: Cyklotrasa

Region: Teplicko • Destinace: Krušné hory

NA KOLE MOLDAVSKEM V KRUŠNOHOŘÍ

Rodinný cyklovýlet okouzlující přírodou Krušných hor

Terén Krušných hor je svou povahou předurčen zejména k podnikání cyklistických výletů. Celý hřeben měří na délku přes sto třicet a na šířku i čtyřicet kilometrů. Cyklistiku lze dobře provozovat zejména v lokalitách, kde funguje veřejná doprava s přepravou jízdních kol. Nedávno jsem publikoval článek o trase Komáří Hůrka - Cínovec (kde cyklisté mohou využít lanovku), tentokráte dám čtenářům tip na zajímavý výlet s kolem Moldavské dráhy.

Cykloturisté v Krušných horách.

Foto: Martin Zíka

Cyklotrasy v Krušných horách kolem Moldavy jsou výborné pro rodinnou turistiku na kolech.

Do vlaku Moldavské horské dráhy je možné o víkendech s koly nastoupit už v Mostě a pak na několika dalších zastávkách. Vláček vás pohodlně vyveze až na krušnohorský hřeben. Místem startu je železniční zastávka Mikulov Nové město. Zde nasedneme na kola a vyrážíme na čtyřicetikilometrovou trasu, kterou formou celodenního výletu hravě zvládnou trénovanější děti od sedmi let.

NA VRCH TŘÍ PÁNŮ

Nejprve se vydáme neznačenou silničkou vedoucí kousek souběžně se Sklářskou naučnou stezkou směrem k Bouřňáku, kde se na křižovatce s turistickým rozcestníkem napojíme na Krušnohorskou cyklistickou magistrálu č. 23. Ta nás povede téměř polovinou celé trasy až k Flájské nádrži. Za Novým městem je první zajímavá zastávka - naučný panel s vyhlídkou na větrné turbíny Ferdinand, Bronislav a Vavřinec, kde můžeme načerpat trochu vědomostí o obnovitelných zdrojích energie. Kousek dál se nabízí pěkný pohled k chatě na Bouřňáku. Solidní lesní cesta vede na turistické rozcestí se zastřešeným odpočívadlem - Vrch Tří pánů (někdejší rozmezí tří panství). Potkávají se zde dvě dálkové turistické trasy, pěší E3 a cyklomagistrála č. 23.

ROZHLEDNA NA VLČÍ HOŘE V KRUŠNÝCH HORÁCH

Pokračujeme dále po trase č. 23 do osady Dlouhá Louka, kde je možné se občerstvit ve výletní restauraci a na konci této horské rekreační vesničky odbočíme po modré značce k rozhledně na Vlčí hoře. Zajímavostí je, že rozhledna téhož jména se nachází ve Šluknovském výběžku, nicméně celokovová vyhlídková věž v Krušných horách nabízí pohledy do zcela odlišné krajiny kolem Teplic a Mostu. Pod kulisou vrcholů Českého středohoří se odehrává krajinné drama související s těžbou uhlí. Pokračujíc dále po modré se opět napojujeme na magistrálu a za chvíli se ocitáme u velkého umělého jezera.

VYHLÍDKOVÁ JÍZDA KOLEM FLÁJÍ

Není to dlouho, co byla Krušnohorská cyklistická magistrála přeložena na zpevněnou cestu podél jižního okraje vodní nádrže Fláje, čímž vznikl velmi příjemný úsek s parádními výhledy na rozsáhlé jezero zásobující pitnou vodou kolem 160 tisíc obyvatel Ústeckého kraje. A to je také důvod, proč je zde nedá koupat, ale jen kochat pohledy na vodní masu. Zanedlouho najíždíme na silnici, která nás přivede přímo k hrázi a zastavujeme zde u informačního centra tohoto vodního díla. Při projížďce kolem jezera si určitě všimnete vysokého plotu, což je hranice rozsáhlé obory Fláje. Ta je veřejnosti běžně nepřístupná, ale několikrát v roce se koná den otevřených dveří, kdy na cesty uvnitř obory mohou pěší i cyklisté.

KROSS PASTVINAMI NA MOLDAVU

Výlet pokračuje kousek po cyklotrase 23A, ale záhy najedeme vlevo na trasu 231. Je to velmi zajímavá cesta směřující k turistickému hraničnímu přechodu u Žebráckého rohu, od něhož vede cesta po žluté turistické trase k Moldavě. Polní stezka prochází pastvinami přes dvě hlubší údolíčka. Ta prověří schopnosti cykloturistů (2x prudké stoupání terénem). Nehrajeme si na hrdiny a vedeme, alespoň máme dost času kochat se nádherou okolní krajinou s rozkvetlými loukami. V Moldavě za kostelíkem odbočíme doprava a stále vedeni žlutou značkou se vyšplháme k železničnímu nádraží v Horní Moldavě (občerstvovna), kde je možné výlet ukončit a nasednout na zpáteční vlak...

OSVĚŽENÍ NA VITIŠCE
...anebo pokračovat dál po cyklotrase 3010 solidní lesní cestou směrem k rozcestí Pod Vitiškou na pak k horské boudě Vitiška. Tam jsou v sezóně v provozu dvě turistické restaurace s parádním výhledem na úbočí Bouřňáku. Nacházíme se už jen kousek od stanice Mikulov v Krušných horách, ke které se dostaneme po trase Mikulovského okruhu (místní černé značení). I tady se můžeme s koly nalodit na lokálku směřující do civilizace.

A KDYŽ ZBUDE TROCHU ČASU...

Jestliže se vám ještě nebude chtít domů, můžete pokračovat dál z kopce po trase Mikulovského okruhu kolem velmi zajímavé štoly Lehnschafter přímo v Mikulově (kde lze absolvovat exkurzi do hlubin hory Pramenáč), pak se zastavit na vyhlídce Vlčí kámen a následně sjet až do Dubí, kde stojí za návštěvu hodně zajímavý kostel Neposkvrněného početí Panny Marie nebo nové městské informační centrum s expozicí porcelánu.

Fotografie k článku:

Cykloturisté v Krušných horách. Moldavská horská dráha Větrné turbíny u Bouřňáku. Cyklisté  na Vrchu Tří pánů. Dlouhá Louka - restaurace. Rozhledna Vlčí hora v Krušných horách Flájská vodní nádrž v Krušných horách Přehrada Fláje - Krušné hory Informační centrum Fláje - Krušné hory Turistická trasa u Moldavy v Krušných horách Kostel Navštívení Panny Marie v Moldavě Železniční stanice Moldava k Krušných horách. Rozcestí Pod Vitiškou Horská chata Vitiška

Dostupnost po značených trasách:

Mezi Žebráckým rohem a Moldavou je trasa vedena po žluté turistické trase (možno zjednodušit od rozcestí Pastviny neznačenou cestou k cyklotrase 23 A).

Trasa popsaná v článku je vedena po cyklotrasách č. 23, 23A, 231 a 3010.

Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.

Související odkazy:

MAPA
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

K tomuto článku zatím nejsou komentáře.

NAŠE TIPY:

DALŠÍ ČLÁNKY Z REGIONU: KRUŠNÉ HORY

MINIKEMP ROSALKA

KOMFORTNÍ ZÁZEMÍ PRO REKREACI NA STARÉ OLEŠCE V ČESKÉM ŠVÝCARSKU

Malý kemp pensionu Rosalka poskytne vašemu táboření vše potřebné. K dispozici je přípojka na elektřinu, vodu, odpady, wifi, aj. V blízkosti kempu je velký rekreační rybník, restaurace, turistické trasy...

NAVŠTÍVIT >>
Minikemp Rosalka - Stará Oleška

CHALUPA MÁJA V JANOVĚ

UŽIJTE SI PARÁDNÍ DOVOLENOU S RODINOU NEBO PARTOU PŘÁTEL

Pronajměte si roubenku v srdci Českého Švýcarska - s terasou, bazénem, společenskou místností, vybavenou kuchyňkou...