Turistický magazín

Stanice Dráhy národního parku

Destinace: České nizozemí

ŠLUKNOV

Nejsevernější město v ČR • Významná křižovatka turistických tras • Šluknovský zámek • Regionální informační centrum • Nejstarší křížová cesta Šluknovska • Kostel svatého Václava • Lesnická škola • Stanice Dráhy národního parku • Destinace: České nizozemí

NAŠE TIPY:

Rubrika: Značkaři / Naučná stezka

Region: Šluknovsko • Destinace: České nizozemí

TURISTICKÉ TRASY V OKOLÍ ŠLUKNOVA

Turistika na Šluknovsku má kvalitní podmínky pro další rozvoj

Z iniciativy města Šluknov a odboru Klubu českých turistů Šluknov vyznačili značkaři Klubu českých turistů nové trasy v okolí Šluknova, které spolu s těmi stávajícími umožňují okružní výlety. Region mezi turisty známý jako České nizozemí tím získal na atraktivitě a cestovní ruch ve Šluknově dostal další pozitivní impuls pro svůj rozvoj.

nový směrovník - centrální TIM Šluknov náměstí

Foto: Václav Nič

Nový směrovník - centrální turistické informační místo (TIM) Šluknov náměstí.

V okolí Šluknova, který lze považovat za důležité turistické centrum Českého Nizozemí (na Šluknovském zámku celoročně funguje regionální turistické informační centrum) bylo vyznačeno pět nových tras, přičemž jedna je přeshraniční. Došlo i ke změně tras stávajících, aby lépe vyhovovaly požadavkům moderní turistiky.

ŽLUTÁ TURISTICKÁ TRASA NA KNÍŽECÍ

Žlutě značená trasa vede ve směru Knížecí po tzv. Knížecí cestě kolem místa zvaného U Kamenné lavičky s nádhernými výhledy směrem k Hrazenému, ale i zpět ke Šluknovu. V obci Knížecí se setká se stávající zelenou a pokračuje po severní straně Hrazeného Na Číhanou. Dále obchází vrch Hrazený z východní strany a setká se se zelenou u rozcestníku Pod Hrazeným.

NA NEJVYŠŠÍM VRCHU ŠLUKNOVSKA

Přes vrch Hrazený, kde je vyhlídka Volský kámen, je nově vedena červená pásová značka, která nahradila výstupové tvarové značení. Od kříže ing. Františka Bienerta z vyhlídky Volský kámen je dobrý výhled směrem na Lužici a přes Lužické hory k Ještědu. Do Šluknova se lze vrátit po červené značce přes Kunratice, Čítkův mlýn a Karlovo údolí.

PO STOPÁCH ZANIKLÉ OSADY FÖRSTEREI ALEJÍ PŘÁTELSTVÍ

Další žlutá trasa směřuje ze šluknovského náměstí k severu. Prochází kolem šluknovského zámku, Pivovarského rybníka a pokrašuje do míst zaniklé osady Fösterei. Odtud vede dále k severu k rozcestí Fukovská brána kde se stáčí k jihu a napojuje se na modrou v místě zvaném Alej přátelství (u křížové cesty v Království). Je zde několik alejí, které se v tomto místě setkávají. Přátelství proto, že jedna je lipová a druhá dubová, národní stromy Čechů a Němců. Odsud je možné se vrátit přes křížovou cestu v Království zpět do Šluknova po modré trase.

K VYHLÍDCE NA ŽIDOVSKÉM VRCHU

Třetí trasa je značena zelenou pásovou značkou. Vede z náměstí kolem kostela. Pod kostelem je od rozcestníku odbočka k vyhlídce na Židovském vrchu. Vyhlídka byla otevřena v roce 2019 a nabízí pohled na město. Pásové značení pokračuje uličkami kolem Šluknovského potoka k železniční zastávce Císařský a dále stoupá mezi pastvinami k Zeckelovu kříži. Pastvinami pokračuje do Nového Hraběcí, kde prochází kolem malého symbolického památníčku obětem I. světové války s kapličkou. Za Novým Hraběcím na TIM (turistickém informačním místě se směrovkami) se setká se stávající modrou. Po ní je možno pokračovat přes Rožany zpět do Šluknova.

ZELENÁ SPOJKA UMOŽŇUJE KOMBINOVAT TURISTICKÉ TRASY

Poslední čtvrtá trasa je zelená a propojuje červenou z Královky, kolem památné lípy v místech zaniklé osady Fösterei, s novou žlutou. Z TIM Fösterei je možné se vrátit po žluté do Šluknova nebo pokračovat dále přes Fukovskou bránu, Aleje přátelství.

23 KILOMETRŮ NOVÝCH TRAS KOLEM ŠLUKNOVA

Celkem bylo vyznačeno a změněno 23 km turistických tras, instalovány dva směrovníky a vyvěšeno 54 nových směrovek, které instalovali značkaři Klubu českých turistů. Návštěvníkům Šluknova a jeho okolí přejeme příjemné putování a skvělé výlety krásnou krajinou nejsevernějšího regionu České republiky.

TURISTIKA VE ŠLUKNOVĚ

Město Šluknov podobně jako mnohá jiná příhraniční města v České republice přišlo z velké části o svůj rozvinutý průmysl a nyní hledá nové směřování, stejně jako celé České nizozemí (Šluknovský výběžek). Rozvoj turistiky a cestovního ruchu je jednou z nadějných cest jak pozvednout lokální ekonomiku. Klub českých turistů tento trend podporuje rozvojem sítě značených turistických tras, které zvyšují atraktivitu této destinace a přivádějí klientelu ke službám. Z centra Šluknova vede nyní do všech směrů sedm značených tras jejichž kombinací se nabízí mnoho výletů spojených s poznáváním pěkné okolní přírody i historických památek. Přímo ve Šluknově působí odbor Českých turistů, který během roku pořádá několik zajímavých akcí pro veřejnost.

Fotografie k článku:

nový směrovník - centrální TIM Šluknov náměstí příprava značkařů na značení u Zeleného kříže Pohled na Hrazený z Knížecí cesty Knížecí cesta směrem k Šluknovu TIM železniční zastávka Císařský Turistická cesta k Zeckelovu kříži odstraňování náletových dřevin na trase pro dobrou viditelnost značení Výhledy ze žluté pod Hrazeným směrem na Šluknov a do Horní Lužice Pohled od TIM Aleje Přátelství směrem na Šluknov a v pozadí torzo Partyzánského vrchu

Související odkazy:

MAPAODBOR KČTK TÉMATUINFOCENTRUM
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

Komentováno: 07.09.2020

O Severním království jsem již slyšela, vydáme se k vám na kolech až bude barevný podzim a bude něco zajímavého na zámku. Škoda jen, že kvůli výluce nejezdí vlak s koly přes Německo. Ivana z Ústí

Komentováno: 28.05.2021

Už máme také pas Severního království. Bohužel většina avizovaných turistických akcí zatím kvůli Covidu nefunguje. Irča

Komentováno: 29.10.2023

Zajímavá končina, hlavně na kole. Ale co se dobrých restaurací týče, dost katastrofa, jak někde s Severní Koreji. Zdraví Pražáci

NAŠE TIPY:

DALŠÍ ČLÁNKY Z REGIONU: ČESKÉ NIZOZEMÍ

MINIKEMP ROSALKA

KOMFORTNÍ ZÁZEMÍ PRO REKREACI NA STARÉ OLEŠCE V ČESKÉM ŠVÝCARSKU

Malý kemp pensionu Rosalka poskytne vašemu táboření vše potřebné. K dispozici je přípojka na elektřinu, vodu, odpady, wifi, aj. V blízkosti kempu je velký rekreační rybník, restaurace, turistické trasy...

NAVŠTÍVIT >>
Minikemp Rosalka - Stará Oleška

CHALUPA MÁJA V JANOVĚ

UŽIJTE SI PARÁDNÍ DOVOLENOU S RODINOU NEBO PARTOU PŘÁTEL

Pronajměte si roubenku v srdci Českého Švýcarska - s terasou, bazénem, společenskou místností, vybavenou kuchyňkou...