AKTUALIZACE: 5.4.2025
Publikováno: 31.10.2022

Rubrika: Turistická trasa
Region: Děčínsko • Destinace: Lužické hory
NÁDRAŽÍ JEDLOVÁ
K oblíbené turistické stanici v Lužických horách vedou nové cesty.
V tomto článku se budu poprvé věnovat tématu nádraží. A to nejen proto, že je to mezi turisty a trampy doslova kultovní nádraží, které je již od svého vzniku v roce 1869 klíčovým výchozím místem pro výpravy do Lužických hor. Ale také proto, že stanice Jedlová je křižovatkou nejen železniční, ale také dálkových evropských turistických tras.

Foto: Martin Zíka
Nádražní budova stanice Jedlová se nedávno dočkala rekonstrukce.
Fenomén tohoto místa vlastně nespočívá ani tak v železné dráze, kde se potkávají koleje od ze čtyř směrů od Varnsdorfu, Děčína, Rumburku a České Lípy, jako spíše v tom, že ve staniční budově funguje (jako už jedna z mála) vyhlášená hospoda, kde se scházejí turisté, cyklisté, běžkaři, trampové, houbaři, chalupáři a vůbec dobří lidé přijíždějící sem z různých končin, aby si s kamarády dali pár „kousků“. Genius loci jedlovského nádraží je umocněno skutečností, že kromě staniční budovy a pár prvorepublikových bunkrů jsou široko daleko jen hluboké lesy. Přesto hospůdka dobře prosperuje navzdory všem režimům, co jen za dobu její existence přišly a zase odešly.
STANICE JEDLOVÁ JE TURISTICKÝM PUPKEM EVROPY
Ale v Turistickém magazínu by měla být řeč hlavně o turistice. Nuže, asi nejvýznamnější fakt je, že kolem nádraží Jedlová vedou dvě dálkové evropské trasy, které se přímo tady scházejí a opět rozcházejí. Ta první je 6950 kilometrů dlouhá E3 začínající ve španělském městě Santiago de Compostela, procházející kolem jedlovského nádraží a pokračující k mysu Emine v Bulharsku u Černého moře. Ta druhá je 2850 kilometrů dlouhá E10, která začíná u severního pobřeží Finska, prochází též kolem jedlovského nádraží, aby pak pokračovala až do jihofrancouzského města Nice. Z toho mi tak trochu vychází, že jestli někde existuje „turistický pupek Evropy“, pak to bude nepochybně nádraží Jedlová u nás na severu Čech.
OD JEDLOVÉ DO VŠECH SVĚTOVÝCH STRAN
No, ale když pomineme ty závratné a normálnímu smrtelníkovi pěšky nedostupné dálky a rozhlédneme se přímo kolem železniční stanice Jedlová, najdeme též řadu zajímavých míst. Pochopitelně nejdříve narazíme na hospodu, ale hned poté na turistický rozcestník se žlutou, zelenou a červenou trasou. Ta červená míří přes Křížový Buk k rozhledně na Studenci, žlutá trasa vede jedním směrem na Novou Huť a druhým směrem na Malý Stožec a do Chřibské. Zelená trasa pak spojuje nádraží Jedlová s turistickým mostem na Stožeckém sedle, na opačnou stranu pak míří směrem k hradu Tolštejnu a kolem Jedlové hory (na níž se skví pověstná rozhledna) a pokračuje ke Křížové hoře nad Jiřetínem. To je panečku námětů na výlet.
NA KOLE DO LUŽICKÝCH HOR
A to ještě není všechno. Když vystoupíte na Jedlové s kolem (protože zde staví kola převážející), můžete hned nastoupit na cyklotrasu 3013 a vydat se do centra Lužických hor nebo naopak ke Kyjovu v Českém Švýcarsku. Trasa 3015 vás zase dovede do Jiřetína a dál až pod Hrádek ve Varnsdorfu, odkud se můžete směle vydat po cyklostezkách do Horní Lužice. Nebo je možné si to neznačenou lesní cestou namířit k turistickému mostu na Stožeckém sedle (Šébru) a vydat se k hoře Luž a dál do východní (liberecké) části Lužických hor.
OBRÁZKY MLUVÍ ZA VŠE
No, abych se tu zase moc nerozkecával, připojuji ještě pár snímků, které mnohem lépe vypoví o kouzlu tohoto místa, kde se dobře vaří i paří, a to bez ohledu na aktuální roční období! Tak dejžto Pámbu jedlovskému nádraží i hospodě dlouhé bytí, aby nám obé mohlo dělat radost na cestách po Lužických horách, kam se tak dobře utíká před civilizací.
ZÁSLUŽNÝ SKUTEK LESŮ ČESKÉ REPUBLIKY
Lesní správa Rumburk zrekonstruovala dvě lesní cesty v Lužických horách sloužící současně jako cyklostezky č. 2013, 3015. V prosinci 2024 jsme převzali provedenou rekonstrukci lesní cesty „K Jedlovskému nádraží", která je spojnicí mezi Tolštejnem a železniční stanicí Jedlová. Současně jsme převzali zrekonstruovanou „starou cestu" vedoucí k Jedlovskému nádraží z druhé strany od Jedlovských rybníků. Celková cena rekonstrukce obou lesních cest, včetně technických objektů na nich činila 6,5 mil. Kč.
Železniční stanice Jedlová a tamní restaurace je oblíbeným cílem cyklistů, i pěších turistů a my jsme rádi, že nyní mohou využít nově zrekonstruované lesní cesty. Plníme tak svůj slib, že lesní cesty rozbité v nedávné kůrovcové kalamitě dáme zase do pořádku.
Ing. Jan Drozd, lesní správce
Lesy České republiky, s.p., Lesní správa Rumburk
Související články:
TURISTIKA V JIŘETÍNĚMALÝ STOŽEC - OZDOBA LUŽICKÝCH HOR
HRAD TOLŠTEJN - STRÁŽCE LUŽICKÝCH HOR
KŘÍŽOVÁ HORA V JIŘETÍNĚ POD JEDLOVOU
HŘEBENOVKA V ÚSTECKÉM KRAJI
ROZHLEDNA JEDLOVÁ V LUŽICKÝCH HORÁCH
DRÁHA NÁRODNÍHO PARKU
PŘES KONOPÁČ NA ŠÉBR
LUŽICKÉ HORY V ÚSTECKÉM KRAJI
SE „SEVEREM“ NA JEDLOVOU 2025
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 01.11.2022
Potvrzuju, je to fenomén. A taky jedna z posledních hospod, kam když dneska vlezeš s kytarou, tak tě hned nevyhodí. Pedrito z Lípy
Komentováno: 10.11.2022
Martine, skvěle jsi to napsal a díky za upozornění, že jsme pupkem Evropy, hned mi stouplo sebevědomí. Karel Punčochář
Komentováno: 15.11.2022
Jedlovská hospoda byla v dobe Covidu naším útočištěm. V Lužických horách jednoznačně bezkonkurenční! Varnsdorfák Jirka
Komentováno: 03.12.2022
Dali jsme si výpečky! Dobré to bylo a za slušnou cenu. Škoda, že na českou klasiku musí dneska gurmán vyrazit hluboko do lesů. Ale dík za to. Rodina Vacků z Lípy
Komentováno: 28.07.2024
Už to není co bývalo za původního provozovatele. Jídlo dražší a kvalita nižší. Na původní kuchaře nemají. Pití dobré.